Libahundi Kunda etapi raja- ja
maastikuinfo. 2015 sügis
2015 Libahundi Jälje sügisetapp
toimub väga huvitaval, vaheldusrikkal ja paljudele kindlasti avastamata Kunda
maastikul. Kuna Kunda asub Soome lahe kaldal, esinevad kõik Eesti põhjarannikule
tüüpilised maastikud. Olemas on kaunis mererand, kõrkjane mererand, üle 40m
kõrge pangaastang, pangapealsed tasandikud, eri tüüpi metsade, rohumaade,
kadastike ja muude taimekooslustega ning muidugi palju rändrahne. Maastikku
läbivad Kunda ja Toolse jõed, mille alamjooksud on kiire vooluga ja
kärestikulised ning kõrgete kallastega. Reljeefi moodustab peamiselt just
kaldaastang, mujal on maastik üpris tasane. Võistluskeskus ja maastiku süda on
4000 elanukuga Kunda linn. Kes peab Kundat siiani halliks tolmuseks
tööstuslinnaks, on paar aastakümmet ajast maha jäänud. Tõsi, tööstus ei ole
Kundast ja selle ümbrusest kuhugi kadunud. Valdavalt on tegemist kas uute
tööstustehnoloogiatega vanades rajatistes või täiesti uute tehastega. Linna
ääres paiknev Ojaküla tuulepark katab 0,05% Eesti energiavajadusest. Samuti on
Kundas kaasaegne kaubasadam. Linnas on nii korterelamute piirkond kui eramute
alad, mitu parki, aiamaade piirkonnad ning ka vanu, kasutusest välja jäänud
tööstushooneid ja rajatisi, aga ka 1926.a. valminud luteriusu kirik. Lähemat
infot saab http://www.kunda.ee/et/tutvustus-ja-asukoht Kunda naabruses
paiknevad külad on väikesed, kuid neid on üsna mitu. Kokkuvõttes on tegemist
Eesti mõistes keskmiselt asustatud alaga. Linna lähiümbruses on mitu
mõisakompleksi jm ajaloolisi ehitisi. Samuti on silmatorkavalt palju iidseid
kivikalmeid ja ohvripaiku. Raja planeerimisel on arvestatud ka seda, et
võistlejad saaksid osavõtutasu sees ka ekskursiooni tutvumaks piirkonna
looduslike vaatamisväärsuste, ajaloo ja arhitektuuriga.
Loodusest: Metsaga
on kaetud 50…60% alast. Paljudest lagedatest aladest on nii heinamaid, põlde kui
harimata rohumaid. Samuti on väga palju eri vanuses raiesmikke ja samas ka võssa
kasvavaid lagendikke. Ranna-alal on ulatuslikke kõrkjaväljasid, mille läbimine
on enamasti vaevaline ja vesine. Teedevõrk on küllaltki tihe, vast veidi hõredam
linnast ida pool. Suurel osal metsast on korrapärane sihivõrgustik. Toolse ja
Kunda jõe ületamine väljaspool sildu võib kohati õnnestuda ka ujumata, kuid
enamasti saab see olema märjem ettevõtmine. Kraave on samuti, kuid enamasti on
need väikesed (kes siis paepinnasel ikka sügavaid kraave kaevas). Enamasti
pääseb neist kuiva jalaga üle. Järve mõõtu ei anna välja ükski siseveekogu.
Veeseis on madal ja kuiva ilma korral jalgealune enamasti ka kuiv. Maastiku
läbitavus on seinast seina. Täitsa palju on väga hea läbitavusega metsa, samas
esineb palju ka keskmist ja rasket läbitavust kuni tuulemurdude ja
ürgpadrikuteni välja. Kokkuvõttes on metsa läbitavus keskmine või veidi kehvemgi
ning läbitavus ei ole kaardistatud. Mõnes kohas esineb veel kergelt kõrvetavat
nõgest ja üksikutes kohtades ka kiuslikku kibuvitsa. Raiesmikud ei ole kõige
kergemad kohad kiirjooksuks. Ka sihte on igasuguse kiirusega. Samas kompenseerib
nimetatud raskusi lagedate suuresti hea või väga hea läbitavus ja tihe ning
paljudel etappidel abiks olev teedevõrk. Tihnikutes liikumist hõlbustavad ka
paljud loomarajad, sest egas loom loll pole. Sood-rabad praktiliselt puuduvad,
küll on väiksemaid soiseid alasid. Iseloomulik on see just kaldaastangu allosas.
Kokkuvõttes on tegemist väga varieeruva kiirusega maastikuga, kus aeglasemad
metsa osad võivad tõsiselt liikumist pidurdada. Samas paljud teed ja lagedad ei
osuta neile, kes vajutada tahavad, mingit vastupanu. Võistleja kogemus,
intuitsioon ja ka õnn on olulised.
Keelualad: Asustatud punktides kruntidele
ja kinnistele territooriumidele siseneda ei või. Samuti ei või läbi joosta
haritud põldudelt ja aiamaadelt. Aiaga piiratud tööstusmaastik, puiduladu vms
objekt ei ole orienteerujale sisenemiseks sobiv ega vajalik objekt. Kunda
sadamasse viival maanteel on jalgsi ja jalgrattaga liikumine keelatud, kasutada
tuleb paralleelselt kulgevat vana teed. Keelualad on jõudumööda kaardistatud ja
keelualana punaselt viirutatud. Ohukohtadeks on peamiselt liiklus teedel. Linna
läbival maanteel ja sadama teel on see üsna tihe ning raskeveokite osakaal on
kõrge. Teedel esineb ka pimedaid kurve, mille tagant autod kiirelt välja ilmuda
võivad. Seetõttu tuleb teedel olla ettevaatlik ja liikuda ühes teeservas.
Maastikku läbib ka raudtee, liiklus sellel on küll hõre, kuid olemas. Järgida
liikluseeskirju! Avatud tööstusmaastikule sattudes tuleb tavapärasest rohkem
vaadata jalgade ette – rohu sees esineb auke, prahti, ebatasasusi.
Kaart on
mõõtkavas 1:25000, põhinedes Maa-ameti 2002.a. trükikaardil. Kahjuks ei olnud
värskem põhikaart mõistlikel tingimustel kättesaadav. Seetõttu on kaarti väga
paljudes kohtades uuendatud, kuid kindlasti leidub kohti, kuhu rajameister ei
jõudnud ja pahaaimamatuid võistlejaid mõni kaardil kajastamata riugas varitseb.
Kaardi värvijaotus on järgnev: tumekollane – haritud lage; helekollane –
harimata, looduslik lage; roheline – mets; heleroheline – noorendik; helebeež –
raiesmik; lilla – elamumaa; hall – tööstusmaa, laoplats vms. Tavalisest olulisem
osa on punktilegendidel. Kaart on trükitud veekindlale materjalile.
Rattaklassile: Ratturid võistlevad sama kaardiga ja läbivad samu punkte, mis
jooksjad. Seetõttu ei ole sugugi mitte kõik punktid rattaga sõites
kättesaadavad. Teede läbitavus rattasõidu seisukohalt ei ole kaardistatud. Tuleb
järgida kõiki liikluseeskirju.
Seikluspunktid on 1 stardiülesanne ja 6
punkti maastikult. Kõik seikluspunktid annavad täissoorituse korral 8 punkti,
punktide jaotus on toodud võistluskaardil. Punkti jõudes järgida kohtunike
juhiseid. Kahes seikluspunktis kohtunikke ei ole, seal tuleb jälgida punkti
kinnitatud tegevusjuhiseid. Tegevus seikluspunktides võib eirata mõningaid
juhendi põhireegleid, vastavalt seikluspunkti eeskirjale. Kohustuslik
lisavarustus on kindad, ühe seikluspunkti sooritamiseks vajalik allkirjadega
kinnitusleht (1 võistkonna kohta), veekindlalt pakitud mobiiltelefon. Viimase
kasutamine on ette nähtud vaid abi vajamisel.
NB! ERITI OLULINE!!!
SI-pulgad ja märked. Teist korda on igal
võistlejal oma SI-pulk, mis tuleb enne starti kinnitada randmepaelaga ja mis
peab samas olukorras olema kuni võistluse lõpuni. NB! Igas tavapunktis (KP
20…69) tuleb kõigil võistkonnaliikmetel teha SI-märge. Samuti tuleb kõigil
võistkonnaliikmetel teha märge lisaülesande punkti (KP 80…86) saabudes.
NB!
Lisaülesannete soorituspunktides teeb märke ainult üks, ülesannet sooritav
võistkonnaliige, ka siis kui ülesannet sooritab korraga 2 või rohkem ühe
võistkonna liiget. Eri ülesandeid võivad sooritada ja märkida erinevad
võistkonnaliikmed. Väiksemate SI-pulkade kasutajatel on see isegi kasulik, et
vältida pulga mälu täissaamist. Maastikul on 48 KP-d + start, kus tuleb samuti
sooritada ülesanne (KP80). Stardiülesande sooritusel on märkimise põhimõte
mõnevõrra erinev, vastavalt stardiülesande juhendile, mis antakse võistlejaile
stardialasse sisenemisel. Juhul kui võistlejad ei tee vale- või kordusmärkeid,
on kogu rada võimalik läbida 73 märkega (võrdlus – kevadetapil oli sama number
52). Kogu raja läbimise linnulennuline pikkus on ca 50 km. 30-punktise mäluga
SI-pulga täissaamise oht tekib juba alates 15 km linnulennulisest distantsist
kui külastatakse seikluspunkte, milledes tuleb sooritust fikseerida mitmete
märgetega. 50 märget salvestava SI-pulga võib sarnasel moel täis saada 30 km
linnulennulise teekonnaga. Seega on protokolli esimesse kolmandikku pürgijatel
vaja suuremaid kui 50 mälupesaga SI-pulki.
Edukat Libahundi jälje
otsimist!