NAISSAAREST
Naissaar (saksa keeles Nargen, rootsi keeles Nargö, vahel
nimetatud ka Nargent) on saar Eesti põhjarannikul, mis
eraldab Tallinna lahte
ülejäänud Soome lahest.
Esimest korda on Naissaart (Terra feminarum) väidetavalt mainitud Bremeni Adama kroonikas (1075–1080).
Saare põhjaossa sensitiivid minna ei soovita. Seal olla jube suur kiirgus.
Arvatakse, et saar on alt õõnes ja seal peidab tänini end mõni aatomiallveelaev
...
Nii kirjutati
Naissaarest 1997. aastal. Tõele see siiski ei vastanud, nagu ka jutt nafta
olemasolust saarel. Legende Naissaare nime ja sealsete asukate kohta on aga
rohkesti. Mis seal parata, kui 11. sajandil Naissaarel käinud munk Bremeni Adam
kirjeldas oma kroonikas Terra Feminarumil nähtut nõnda: „Saarel elavad
imekaunid naised, lapsi saavad nad aga koledate elukatega, keda saarel mitte
vähe ei ole. Kui sünnivad poisid, siis on need koerakoonlased. Kui tüdrukud,
siis ilusamad kõikidest. Naised elavad koos ega taha meestest midagi teada. Kui
mehed peaksidki neid vaatama tulema, siis kihutatakse nad kurjaga minema.“
Teise lapsesaamise võimalusena märkis ta kohaliku allikavee joomist, kolmandana
siiski ka tõelist mehe-naise vahekorda aeg-ajalt saarel käivate kaupmeeste või
vangi võetud võõraste sõdalastega, keda amatsoonid ise vangistanud. Meheikka
jõudnud pojad olevat maha müüdud slaavi orjaturgudel, tütred kasvatatud üles –
emadetaolisteks.“
Naissaare Suursadam sai tänase kuju I maailmasõja
eel ja ajal, kui Tallinna ümbrusesse rajati Peeter Suure
Merekindlus. Saarele rajati sadamaid, raudteid, suurtükipatareisid
jm.
I maailmasõja ning Vabadussõja ajal asus saarel ka
vangilaager. Nõukogude ajalgi oli saar militariseeritud,
sinna rajati meremiinide ladu ja montaažitehas.
·
Naissaare pindala on 18,6 km²
·
Saare pikkus 8–9 ja laius 4 kilomeetrit
·
Naissaar asub mandrist 8,5 km kaugusel
·
Kõrgeim punkt on Kunilamägi (27 meetrit)
Naissaarel on sündinud
maailmakuulus Eesti optik,
astronoom ja leiutaja Bernhard Schmidt (1879–1935).
Naissaare huviväärsusteks on Lõuna- Kesk või Põhja matkarajad,
liigirikas loodus, kitsarööpmeline raudtee ja toimiv
rongiliiklus, tsaariaegsed suurtükipatareid, nõukaaegne miinitehas,
paradiisirand ja puhas rannaliiv.
Naissaar eraldab Tallinna lahte ülejäänud Soome lahest. Naissaare Suursadam sai tänase
kuju I maailmasõja eel ja ajal, kui Tallinna ümbrusesse rajati Peeter Suure
Merekindlus.
Naissaar kuulub käesoleval
ajal Viimsi valda ja seal on neli küla: Naissaare, Lõunaküla, Tagaküla ja Väikeheinamaa.
Saarel on kolm püsielanikku ja kümmekond suveelanikku. Naisaarel toimub
transport peamiselt veoautode ja
rongiga.
Naissaarele
ehitati kitsarööpmeline raudtee I maailmasõja hakul. Koos haruteedega sai
raudtee pikkuseks 37,7 km. Nõukogude Liidu okupatsioonivägi ehitas Naissarele
aga miinilao ja siis ehitati ka lao territooriumile tihe raudteevõrgustik, mida
võib palja silmaga ühena vähestest asjadest näha ka saarest tehtud aerofotodel.
Tänapäeval on sõidukorras vaid sadamast Männiku külla ning miiniladude territooriumile
viivad teelõigud, millel korraldatakse rongisõidu-turismimarsruute.
Valdavalt katab Naissaart okasmets, on suuri kivikülve ja rändrahne, saar on 1995. aastast alates maastikukaitseala.
Saarel asub mitu sood: Suursoo, Kunila, Kullkrooni ja Sinkara soo. Kõik need sood on
määratud ürglooduse objektideks.
Väikesaarte loodus on ammustest aegadest olnud oluline
rannarahvale. Saarte siluetid olid tähtsad orientiirid nii rannakaluritele kui
ka Läänemerel seilajatele. Rannikualadel, sealhulgas saartel, ei lubatud
vanasti raiuda metsa. Erilist tähelepanu saarte metsadele näitab juba 1297.
aastal Taani kuninga Erik Mendvedi kehtestatud seadus, mis keelas Naissaarel, Aegnal
ja Paljassaarel puude raiumise kütteks, tarbeks ja söepõletuseks. Lubatud oli
see vaid Tallinna linnusele ja linnale: linn vajas oma arenguks kindlate
piiridega sarast – lähitagamaad vaba metsakasutusõigusega, mida eeskätt
pakkusidki need metsased saared. 16. sajandi keskel oli Naissaarel juba oma
metsavalvur. 1764. aastal kuulutati rannikumetsad kuni 50 sülla laiuselt
kaitsemetsadeks, mis laevasõidu huvides pidid jääma muutumatuks.
Kõige tuntum huviobjekt on
aga 1912-ndal rajama hakatud Peeter Suure Merekindluse patareid,
mis pidid sulgema kahuritulega Soome lahe. Nõukogude ajastu suurim
huviobjekt on 32ha laiutav okastraadiga piirataud meremiini tehase ladude
kompleks.
Ohvitseride kasiino: asub sadamast
kuue kilomeetri kaugusel Haldja (Aldia) külas, mida nüüdsel ajal kutsutakse ka
Kasiinokülaks. Küla tekkis siia eelmise sajandi alguses, täpsemalt Esimese
maailmasõja käigus. Üks tähelepanuväärsemaid ehitisi ongi ohvitseride kasiino
ehk Naissaare komandantuur.
Naissaare
Komandantuuri
koosseisu kuulusid Naissaarel asuvad patareid, kitsarööpmeline raudteeliin, laod ja veduridepoo, mille alla
kuulus umbes kuuendik saare pindalast. Komandantuuri koosseisu kuulus 160
meest.
Esimese maailmasõja ajal Ohvitseride kasiino hoone
põles ning see taastati 1924. aastal. Legendide järgi tehtud hoones päeval tööd
ja õhtul lõbutsetud linnast toodud tüdrukutega ning mängitud kaarte. Ent Eesti
Vabariigi ajal midagi säärast ei juhtunud. Vähemasti nii kinnitavad need, kes
sel ajal siin elasid ja kelle vanemad komandantuuris töötasid. Ka endised
naissaarlased ei oska öelda, miks seda komandandi ametiasutust ikkagi kasiinoks
nimetati. Samas nendivad nad, et ka laste seas oli levinud see kõlalt uhke ja
salapärane kasiino. Haldja külas asus ka Naissaare komandantuuri
juhtimiskeskus: staap, klubi, kino, algkooliklassid, kasarm, söökla, saun,
töökoda, mitmesugused laod ja kõrvalhooned. Söökla oma suure köögi ja
leivaküpsetusruumiga varustas ühtlasi lõunakomandantuuri: toit veeti sinna
raudteel suurtes termosnõudes. Nõukogude armee kasutas seda ametihoonet kasarmu
ja staabina.
Miinilaost: 1944. aastast
alates saart okupeerinud Nõukogude merevägi rajas metsade rüppe suure ja
rangelt salastatud meremiinilao ja vajalikuks lõppmontaažiks tehase. Ladu
kujutab endast mitmekordsete okastraataedade ja ohutsoonidega piiratud
platvorme, mis omavahel ja ka sadamaga omasid raudteeühenduse. Nõukogude ajal
ümbritses Naissaarel asuvat ülisalajast miiniladu mitmekordne ja mitme meetri
kõrgune okastraataed. Kahekordse aia vahel jooksid vabalt verekoerad ning iga
paarikümne meetri tagant asuvates valvuritornides olevad valvurid võisid ilma
hoiatamata tule avada iga sissetungija pihta. Et üle aia ronimist vms. paremini
kuuldavamaks teha, kinnitati okastraatide külge tühje plekitopse, mis traadi
puudutamisel kolisesid. Selles miinilaos asuvate miinidega võis vajaduse korral
mineerida kogu Soome lahe, et vajaduse korral tõkestada vaenulikele laevadele
lääne poolt sissepääs Leningradi (Peterburi) alla.
Naisaare
miinilao territooriumil on sadu tühje miinikesti. Ühe miinikesta kaaluks on ca
50 kg.
Miinilao
territooriumil asub Naissaare ainus looduskaitse alla võetud rändrahn -
Põlendiku kivi, mille ümbermõõt on 26 m ja kõrgus 7 m. Kivi sai nime kunagi
selles paigas aset leidnud metsapõlengu järgi.
Miini vette laskmine (miini veeskamine) toimus üldjoontes järgmiselt:
Miin asetses vanker-ankru eesosal. Vanker-ankru tagaotsas asus kõrgem
"raudkapp", milles asus pöörlev pool koos sellele keeratud
terastrossiga. Terastrossi üks ots oli kinnitatud vankri külge, teine trossi
ots oli kinnitatud miini otsas asuva rõnga külge. Vanker-ankrul olid all
rattad, mille abil see veeretati üle spetsiaalse laeva (miinitraaleri) parda
merre. Kuna miin oli veest kergem, püüdis see veepinnale jääda, kuid
vanker-ankur oli veest raskem, seega püüdis see põhja vajuda. Selle tagajärjel
miin ja vanker-ankur eraldusid üksteisest: vanker-ankur vajus põhja ja miin
püüdis tõusta-püsida veepinnale. Neid ühendav terastoss keerles aga
vanker-ankru poolilt maha. Kui tross oli varem välja mõõdetud pikkuse jagu
poolilt maha kerinud, pool seiskus ning raske vanker vajus põhjani, tõmmates
miini mõned meetrid allapoole veepinda. Selliselt jäi miin enda ohvrit ootama.
Miinilao
territooriumi idapoolsel küljel asetsesid/asetsevad miinide montaažitehase
ruumid. Ka tänasel päeval vedeleb nende ümbruses hunnikutes kahjutuks tehtud
detonaatoreid miinidele.
Aastal 1887 on Naissaarega
seotud pisut Eesti meditsiiniajalugu:
sellal raviti saarel sipelgavannide abil reumat ja närvihaigusi. Võimalust kasutasid
üpris mitmed tallinlased. Saar kui väljasõidupaik ning suvituskoht hakkas üha
enam tähelepanu pälvima.1897.a. muutus asi juba reaalsemaks: Eestimaa
riigimetsade revident parun Korff soovitas saarele ehitada suvilaid ja nii
hakati rääkima kavatsusest rajada sinna Tallinna jõukamate perekondade
puhkerajoon. Peagi saadi kroonu luba mõõta idarannal välja 19 suvilakrunti 99
aastaks, suurus veerandist poole tiinuni. Enampakkumine korraldati 17. augustil
1898 Tallinna kreisi politseivalitsuse suures toas. Varst olidki kõik krundid
korralikult hoonestatud, villad kandsid romantilisi nimesid. Ühendust linnaga
hakkas soojal ajal pidama väike, aga väga mugav aurupaat. Selleks rajati
villade piirkonda erasadam, mis meenutas väikest kanalijuppi. Tänaseks on kõik
suvilad kadunud. Suursadama
ehitamisega I maailmasõja ajal kujunes villade lähedusse (tänapäeval
külatuskeskuse telkimisplatsist ca 200 m põhjas) rannametsa laoplats, mida
tänapäeval meenutab kidura männimetsa all pikk riit kasutamata jäetud ja
kivistunud tsemenditünne. Saare idarannik on maaliliselt ilus väikeste kiviste
rannikukäärude tõttu, millel kasvavad tuulest räsitud jändrikud puud.
Naissaarel on
kaitserajatisi alates Peeter Suure aegadest. Üks efektsemaid ja paremini
säilinud sõjalise otstarbega ehitisi on patarei nr. 5 Savikaldal. Patarei
asub militaarrajal (matkarada Naissaare
põhjaosas) ning on kohandatud spetsiaalselt turistidele näitamiseks
(maa-alusesse tunnelisse viivad avad on tähistatud )
Patarei nr. 5 loodi 1919. aastal.
Uue kaitseüksuse ülemaks määrati 10. oktoobril 1919 leitnant August
Suurkivi. Tallinnast saadeti 24. novembril kaks 150- millimeetrist Saksa
rataslafettsuurtükki, proovilaskmine tehti detsembri keskel. Aastal 1921
lisandus veel kolm 76-millimeetrist rataslafettsuurtükki (Vene 1900.a. mudel).
Mis aga puudus, see oli kindel positsioon. Kahurid seisid täiesti ilma varjeta.
Ajakohast patareid hakati ehitama Savikaldale (majakast umbes kilomeeter lõuna
poole) aastal 1923. Juba järgmisel aastal võidi kahurid paigale seada, kuigi
valminud oli ainult kaks betoonalust (teised olid plankudest ja muldega).
Komandopunkt kahuri nr. IV lähedal oli varustatud kolmemeetrise
kaugusmõõdikuga. Tegelikult meenutas juhtpunkt küll rohkem muldonni. Selle
kohal kerkis madal palktorn, välimuselt triangulatsioonipunkti taoline, otsas
laudadest vaatluskamber.
Mõni aeg hiljem, kuid samal aastal, jõuti lõpule betoonist komandopunkti ning
kahe betoonist suurtükialuse ehitamisega. Üles seati ajakohane 6 m pikkune
kaugusmõõdik. Senine 60 cm läbimõõduga helgiheitja asendati 2,1 meetrisega ning
nõrgavõitu diiselmootor "Russ" patarei jõujaamas moodsa
90-hobujõulise "Ursusega". Samuti oli siin võimalik vajaduse korral
sisse lülitada patareidel baseeruv varuvalgustusvõrk.
Aastail 1926 ja 1927 ehitati uus komandopunkt IV kahurialusest 150 m põhja
poole. See oli kaetud tsementeeritud soomusplaatidega, millel seisis
soomuskuppel. Teise laepoole hõivas platvorm kaugusmõõdiku ja käärpikksilma
jaoks. Samal perioodil suurenes laskemoonavarjendite arv kaheksalt kaheteistkümnele,
neist igaüks mahutas aga vaid 25 laengut ja mürsku. Lisatagu, et siin oli
mängus kaalutlus, mille kohaselt tabamuse korral oleks tegemist üsna väikese
laskemoonakaoga ning märksa nõrgema plahvatusega.1928. aastal said patarei nr.
5 kahurid uued ja moodsad sihtimisseadeldised. Samal ajal valati patarei
positsiooni taha niidule tulpalused kahele raskele õhutõrjekuulipildujale
"Vickers". Patareist mere poole, Savikalda ette, seati üles kaks
eelmisel aastal lammutatud suurtükilaevalt "Lembit" pärinevat
75-millimeetrist kahurit. Seni seal olnud rataslafettsuurtükid said teise
ülesande.
Mõnda patarei nr. 5 relvadest: Juba 1920-ndate aastate keskel asendati vanad
120-puudased suurtükid korralike 6-tolliste Canet´ kahuritega, mida tollal oli
neli. Kuid 1940. aastaks oli neid alles jäänud ainult kolm. Neljandal alusel
seisis 120-millimeetrine õppekahur. Selle sagedane kasutamine õppeotstarbeks
osutus kulukaks. Just seepärast olidki nii 4. kui 5 patarei nagu teisedki meie
merekindlused võtnud kasutusele suurtükirauaõõntesse paigaldatavad
37-millimeetrised õpperauad. Tulistades nende kaudu lähedasi märke, saavutati
küllaltki oluline sääst. Patareis nr. 5 algas 6-tolliste Canet´ suurtükkide
tõstenurga suurendamine, mille tõttu senine 12,5-kilomeetrine laskekaugus
pikenes umbe kahekümne kilomeetrini.
Umbes 200 m kogupikkusega maa-alune varustustunnel ühendas ja piiras kõiki
nelja kahurialust ning jooksis maa sees sik-sak kujuliselt. Tunneli kõrgus oli
1,9-2,0 m. Tunnelis avanevad kõrvale väikesed ruumid - need on
laskemoonakambrid ja meeskonnavarjendid.
Rannakaitsepatareid polnud aga põhjus, miks Naissaar
oli viiskümmend aastat Nõukogude armee eriti rangelt salastatud sõjaline
objekt. Eeskätt tuli saladuses hoida saare keskossa paigutatud miiniladusid.
Samuti ei tohtinud ükski tsiviilisik sattuda raketibaasi, mis rajati saare
põhjaossa 1963. aastal. See rajatis koosnes kümnest raketipesast ja oli tollal
üks uuema tehnoloogiaga raketibaase Nõukogude Liidus. Baas suleti 1982.–1985.
aastail. Praegu on raketibaasist alles angaarid. Mõni aasta tagasi võis neist
leida ka „erialakirjandust“ ja loosungeid, kuid praeguseks on Naissaare
elanikud angaarid teisel otstarbel kasutusele võtnud. Seega ei kutsuks üles
angaarides kolama, küll aga on soovitav nautida angaaride pealt avanevat
vaadet.
Juba 1470. aastal oli Tallinna raad lasknud paigaldada Naissaare ja
Paljassaarte vahele laevatee märkimiseks kaks
ujuvat tulepaaki. Mere jäätumise eel hakati neid maale tooma. Nii aastast
aastasse.
Rootsiaegne lattidest meremärk Naissaarel asendati Peeter Suure käsul
kivitulbaga ja admiral Samuel Greighi korraldusel ehitati saare põhja- ja
lõunatippu puittuletornid.
1805. aastal ehitati Virby otsa väike kivitorn, kuhu 1817. aastal seati sisse
plinkimismehhanism.
Käesoleva sajandi alguses ehitati aga saare põhjatippu uus tuletorn, mis valmis
1849. aastaks, ning see püsis peaagegu sada aastat. Kui punavägi 1941. aastal
taganes, lasid sovjetid selle majaka õhku.
Praegune kaheksatahuline ja 45 m kõrgune raudbetoonmajakas valmis 1960. aastal ja on ehitatud
õhkulastud majaka kohale.
Üks Naissaare
tähelepanuväärsemaid vaatamisväärsusi on patarei
10b komandopunkt.
Patarei nr.10b nelja 12-tollise
kahuriga puudub 1914 a. projektis. Tõenäoliselt tehti lisaotsus selle
ehitamiseks varsti pärast I maailmasõja algust. Selle kaugus rannajoonest oli
200 m. Patarei 10b koosnes kahest suurest betoonalusehitusest (28 X 35 m) ja
nende vahel kerkivast komandopunktist koos jõujaamatiivaga. Kõik need olid
omavahel ühendatud 2,8 m kõrguse tunneliga, mis kulges sirgjooneliselt
liivavalli all. Pöörlevate soomustornide alusehitised olid kahekorruselised.
Eraldi tasuks käsitleda patarei komandokeskust - kogu Peeter Suure merekindluse
kõrgeimat kaitserajatist. Jalamilt üles rinnatise servani oli 15 m, korruseid kolm,
vaateplatvormil oli soomuskuppel, mis aga ei pöörelnud. Soomuse paksus
esiküljel, kus 8 vaatepilu, oli 10 tolli (25 cm), taga 5-8 tolli ning lae osas
8-10 tolli. Sisse pääses läbi põrandaluugi. Jõujaam moodustas torni madala
betoontiiva suunaga lõunasse ning oli koos abiruumidega ühekorruseline.
Patarei ülesanne oli koos põhjapoolse patareiga 10a võtta tule alla Soome lahe
riivistusliini lõunaosa. Patarei kahurite tulekaugus küündis kuni Pakri
neemeni...
1918. aastal õhkisid põgenevad punavenelased (käimas oli oktoobrirevolutsioon)
Naissaare kaitseehitisi. Pärast Eesti iseseisvumist soovisid iseseisva Eesti
sõjaväevõimud kasutada Naissaare kaitseehitisi enda relvajõudude hüvanguks nii
palju kui võimalik. Patarei 10b olukord oli järgmine:
Patarei 10b põhjapoolsest betoonrajatisest oli nagu maru üle käinud -
soomustorn ühes relvadega seisis ohtlikult upakil, metallosad olid suurelt
osalt deformeerunud. Ühendustunnel komandotornini oli sisse varisenud.
Enam-vähem terve oli vasakpoolne soomustornialus, korras oli komandopunkt,
kuid mõlema allkorrused ja maa-alune ühenduskäik olid vett täis.
Patarei 10b põhjustas tehnikutele tublisti peamurdmist. Parempoolsel purustatud
betoonehitisel lebas ohtlikult kaldu soomustorn kahe terveks jäänud 12-tollise
suurtükiga. Nii neid kui ka torni soomusplaate võinuks sihipäraselt mujal
kasutada. Ent kuidas torn ülalt maha saada? Üks tuntud Saksa firma oli nõus
vaeva enda peale võtma, kuid üsnagi kõrge tasu eest. Ka tundus pakutav töömaht
liiga suurena. Ja ootamatult esitas Naissaare merekindluse mehhaanik Osvald
Miina omapoolse ettepaneku, mis oma lihtsusega targemaidki päid hämmastas.
Igaks juhuks mängiti süsteem eelnevalt maketil läbi.
Soomustorni serva alla seati tungraud ja kogu tohutu metallrajatis langes
samasse kõrvale ehitatud puitpadjandile. Kahurid võeti maha ja taheti kohe viia
Aegnale - sealsele suurele patareile varuks. Ootamatult ilmnes halb üllatus:
enne patarei õhkimist veebruaris 1918 oli hävituskomando toppinud ühte torusse
tagurpidi sisse mürsu. Taas ei mõistnud kõrgharidusega insenerid leida
väljapääsu ohtlikust situatsioonist. Küll aga tuli asjaga toime Osvald Miina.
Tema juhatusel kaevati kahuritoru maasse, ots ülespidi, ning mürsk lennutati
erilaengu abil tagurpidi välja. See oli augustis 1935.
Patarei vasakpoolne tornialus otsustati konserveerida. Soomustorn sellel sai
pappkatuse. Kuid soov saada sinna korralik patarei rauges. Ja 1938. aastaks
olid ruumid ning ühendustunnel komandopunktiga taas vett täis valgunud.
Hülgekari nimelise rannaosa kohal asus
Krimmi sõja päevil aastatel 1854-1855 prantsuse-inglise blokaadieskaadri
ankruplats. Haigustesse, peamiselt skorbuuti surnud prantsuse meremeestele
rajati luitestunud randvallide taha väike kalmistu, kuna katoliku usutavade
kohaselt neid ei saanud matta koos protestantlastest inglastega saare luteri
kalmistule saare SSSW-osas. Matusepaik on tänapäeval korrastatud ja tähistatud
ristiga.
Parim supelrand Naissaarel asub vaieldamatult Hülgekari rannalõigul. Supelranna
pikkus on umbes 300 meetrit.
Tänapäeval asub Hülgekari neeme otsas väike päikesepatareidel toimiv tuletorn.
Männiku küla kujunes praegusel kujul ja kohal põhiosas 1950.
aastatel tüüpilise nõukogude armee kasarmulinnakuna, kuhu kuulusid suhteliselt
rohmaka arhitektuuriga klubi, saun, söökla ja elektrijaam koos kasarmute ja
ohvitseride pereelamutega. Viimased esindavad Soome poolt sõjakahjude
korvamiseks tasuta üleantud monteeritavaid majakesi.
Naissaare Muuseum asub Männiku külas
nõukogude aegses üleajateenija elamus ja tutvustab saare vanemat ja lähimat
militaarajalugu. Välja on pandud ülevaade merekindluste tekke ja arenguloost,
tutvustatakse saare elu sõjaajal ning nõukogude perioodil. Kõike seda
ilmestavad mürsukillud, relvastuse detailid, fotod. Suure osa
näitusepinnast hõlmab nõukogude armee sõduri atribuutika ja sovetlikud
propagandatrükised.
Näha saab,
kuidas sõjaväelane elas, meenutatakse juba ununema kippuvaid olmetavasid.
Hulk miinikestasid, granaadid ja relvad tuletavad meelde olukorra pinevust
nõukogude riigipiiril.
Männiku
külas paikneb ka üks saare suurtest rändrahnudest, Männiku kivi, mille
ümbermõõt on 25,4 m ja kõrgus 3,1 m.
Saare
tsiviilelanikkonda tabasid vene kroonu korduvad sundevakuatsioonid (1730, 1914,
1940 ja lõplik peale 1944. aastat) ning suur osa veel püsinud naissaarlastest
lugesid 1943-1944 aastatel õigemaks saarelt ise lahkuda, kes Rootsi, kes
kaugemalegi...
Kasutatud
allikad:
Meikar, Toivo 1997. Naissaare metsad
tänapäeval. – Sander, Heldur (toim.). Lühiülevaade Naissaare metsade
700-aastasest ajaloost. Eesti Põllumajandusülikooli Metsandusteaduskond ja
Akadeemiline Metsaselts. Tartu: 23–37.
Martin, Jüri;
Pärn, Henn 1999. Naissaare loodus ja selle kaitse. Keskkonnaministeerium,
Tallinn.
Freiberg, Erki, Naissaar juuli 2003, jalgsimatk,
http://www.hot.ee/erkifreiberg/
Ratas, Urve, Väikesaared, meie rannikumere aarded, Eesti Loodus 8, 2005
Itse, Birgit, Jalutuskäik saladusliku Naissaare põhjarajal, Eesti loodus
3, 2005
Fotod: Erki Freiberg